Ogólne warunki sprzedaży
obowiązujące w spółce
INŻYNIERSKA AGENCJA PROJEKTOWO – BUDOWLANA ENIX Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, adres: ul. Domagały 1, 30-841 Kraków, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców KRS, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa – Śródmieścia w Krakowie, Wydział XI Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000091208, NIP 6760010214, REGON 003906994, z kapitałem zakładowym w wysokości 60.000 zł z jej Kontrahentami.
Definicje:
Użyte w niniejszych Ogólnych Warunkach Sprzedaży (zwanych dalej „OWS”) pojęcia oznaczają:
- Sprzedawca: Inżynierska Agencja Projektowo – Budowlana ENIX Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie;
- Kupujący: każdy, który zawarł umowę sprzedaży ze Sprzedawcą.
- Przedsiębiorca: przedsiębiorca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny tj. osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
- Towary: wszelkie produkty oferowane przez Sprzedawcę, wytworzone bezpośrednio przez Sprzedawcę bądź przez podmioty trzecie.
- Usługa: wszelkie usługi świadczone na rzecz Kupującego przez Sprzedawcę pozostające w związku z zawartą umową sprzedaży.
- Zamówienie: oświadczenie woli Kupującego złożone w formie przewidzianej Ogólnymi Warunkami Sprzedaży.
- Oferta Sprzedaży: dokument wystawiony indywidualnie danemu Kupującemu przez Sprzedawcę w formie papierowej lub elektronicznej, zawierający nazwę, parametry jakościowe, ilość i cenę towaru; formę, termin płatności i ewentualne informacje dodatkowe.
[Zakres obowiązywania]
§ 1
- Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży stanowią ogólne warunki umów w rozumieniu przepisu art. 384 kodeksu cywilnego i w powyższym zakresie regulują m. in. postanowienia kształtujące treść umów sprzedaży obowiązujących w spółce Inżynierska Agencja Projektowo – Budowlana ENIX Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie zwaną w dalszej części „Sprzedawcą”, w zakresie sprzedaży towarów i usług stanowiących przedmiot statutowej działalności gospodarczej Sprzedawcy, zwanych w dalszej części „towarami” i „usługami”.
- Postanowienia OWS stanowią każdorazowo integralną część zawieranych przez Sprzedawcę umów sprzedaży towarów (zwane dalej „Umowami”), chyba że strony Umowy (zwane dalej „Stronami”) na mocy wyraźnych uzgodnień postanowią odmienne.
- Wszelkie zmiany, uzupełnienia oraz wyłączenia postanowień niniejszych OWS wymagają zgody Sprzedawcy udzielonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
- Wszelkie obowiązujące u Kupującego ogólne warunki umów zostają wyłączone w transakcjach ze Sprzedawcą, gdzie jako wyłączne zastosowanie mają niniejsze OWS lub inne ogólne warunki umów obowiązujące u Sprzedawcy. Strony mogą odstąpić od zasad OWS lub je zmodyfikować w drodze „umowy indywidualnej”, zawartej w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Zawarcie takiej umowy skutkuje wyłączeniem odpowiednich postanowień OWS, w miejsce których stosuje się odpowiednio zmodyfikowane postanowienia umowne. Postanowienia dodatkowe Stron w niniejszym zakresie sporządzone na piśmie pod rygorem nieważności, w razie ewentualnego sporu mają pierwszeństwo zastosowania przed zapisem niniejszego ustępu.
- Jeżeli Kupujący pozostaje w stałych stosunkach handlowych ze Sprzedawcą jednokrotne przyjęcie przez Kupującego OWS uznawane jest jako ich akceptacja przy wszystkich pozostałych zamówieniach i umowach zawieranych pomiędzy Stronami, aż do czasu zmiany treści OWS lub odwołania ich stosowania, chyba że strony umówią się inaczej. Postanowienie ust. 4 powyżej stosuje się odpowiednio.
- Ogólne Warunki Sprzedaży podane są do wiadomości i akceptacji Kupującego na stronie internetowej Sprzedawcy:
www.enix.pl w formie umożliwiającej ich pobranie i odtwarzanie przez Kupującego, a także udostępnione w formie tradycyjnej w siedzibie Sprzedawcy. - Uzyskanie wszelkich wymaganych prawem zezwoleń oraz dochowanie niezbędnych formalności wymaganych przez przepisy obowiązujące w kraju Kupującego spoczywa na Kupującym.
[Zawarcie Umowy]
§ 2
- Ogłoszenia, cenniki, reklamy i katalogi o towarach oferowanych przez Sprzedawcę nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, a jedynie zaproszenie do składania zamówienia.
- Wszystkie informacje techniczne dotyczące towarów wynikające z katalogów, prospektów i innych materiałów reklamowych przedstawianych przez Sprzedawcę są danymi orientacyjnymi i obowiązują tylko w takim zakresie, w jakim zostaną zaakceptowane przez obie Strony.
- Umowę pomiędzy Stronami na warunkach określonych w niniejszych OWS uznaje się za zawartą w przypadku złożenia przez Kupującego pisemnego zamówienia osobiście w siedzibie Sprzedawcy, w formie elektronicznej za pomocą poczty e-mail lub przez panel B2B (zwane dalej „Zamówieniem”) oraz potwierdzenia przez Sprzedawcę przyjęcia Zamówienia do realizacji w formie elektronicznej za pomocą poczty e-mail lub przez powiadomienie w panelu B2B (zwane dalej „Potwierdzeniem Zamówienia”).
- Kupujący, składając Sprzedawcy osobiście lub elektronicznie za pomocą poczty e-mail Zamówienie określa co najmniej:
- nazwę i adres Kupującego,
- określenie zamawianego towaru,
- ilość zamawianego towaru,
- miejsce odbioru/dostawy,
- dane osoby składającej Zamówienie lub osoby upoważnionej przez Kupującego w rozumieniu postanowień OWS, umożliwiające przesłanie Potwierdzenia Zamówienia.
- Potwierdzenie Zamówienia Sprzedawca przesyła do osoby składającej Zamówienie lub osoby upoważnionej przez Kupującego w rozumieniu postanowień OWS, wskazanej w Zamówieniu.
- Brak Potwierdzenia Zamówienia w terminie 7 dni oznacza odmowę przyjęcia przez Sprzedawcę Zamówienia do realizacji, chyba że przed upływem terminu, o których mowa powyżej, Sprzedawca przystąpił do realizacji Zamówienia.
- W przypadku, gdy Zamówienie Kupującego wprowadza jakiekolwiek zmiany do oferty Sprzedawcy lub jakiekolwiek zastrzeżenia do niej, umowa sprzedaży zostaje zawarta dopiero z momentem potwierdzenia przez Sprzedawcę przyjęcia Zamówienia ze zmianami czy zastrzeżeniami z uwzględnieniem wskazanych powyżej terminów. Brak potwierdzenia takiego Zamówienia przez Sprzedawcę jest jednoznaczny z brakiem woli zawarcia umowy i umowa w takim wypadku nie zostaje zawarta. Strony wyłączają tym samym wszelkie przewidziane prawem możliwości złożenia dorozumianego oświadczenia woli i „milczącego” zawarcia umowy.
- W przypadku złożenia Zamówienia przez Kupującego bez uprzedniego otrzymania pisemnej oferty Sprzedawcy, do zawarcia umowy sprzedaży niezbędne jest potwierdzenie przyjęcia Zamówienia przez Sprzedawcę. Postanowienia ust. powyższych stosuje się odpowiednio.
- Jeżeli warunki zawarte w Potwierdzeniu Zamówienia przez Sprzedawcę odbiegają w sposób niezmieniający istotnie treści Zamówienia, a Kupujący niezwłocznie – w ciągu 24 godzin od otrzymania Potwierdzenia Zamówienia, nie sprzeciwił się włączeniu zmienionych zastrzeżeń do Umowy, Strony wiąże Umowa o treści określonej w OWS oraz Zamówieniu, z uwzględnieniem zmian zawartych w Potwierdzeniu Zamówienia.
- Jeżeli warunki zawarte w Potwierdzeniu Zamówienia odbiegają w sposób istotny, w szczególności w zakresie ceny, jakości i ilości towaru lub terminu dostawy, od treści Zamówienia, to uznaje się Potwierdzenie Zamówienia złożone przez Sprzedawcę jako ofertę złożoną Kupującemu (zwana dalej „Oferta”). Umowa jest również zawarta w przypadku akceptacji przez Kupującego Oferty określonej w zdaniu powyżej. W przypadku akceptacji Oferty przez Kupującego, Strony wiąże Umowa o treści określonej w OWS oraz Zamówieniu z uwzględnieniem zmian zawartych w Potwierdzeniu Zamówienia. Akceptację Oferty Sprzedawcy z zastrzeżeniem zmian przez Kupującego poczytuje się za nowe Zamówienie.
- Umowę sprzedaży uznaje się za zawartą z datą przesłania do Kupującego Potwierdzenia Zamówienia przez Sprzedawcę lub datą przystąpienia Sprzedawcy do realizacji Zamówienia. W przypadku określonym w ust. 10 Umowę uznaje się za zawartą z datą otrzymania przez Sprzedawcę akceptacji Oferty od Kupującego.
- Każdorazowa zmiana postanowień poszczególnych umów w stosunku do OWS wiąże Strony od chwili złożenia przez Sprzedawcę akceptacji ww. zmian w formie pisemnej pod rygorem nieważności oraz znajduje zastosowanie wyłącznie do Umowy, której dotyczyła, nie ma zaś zastosowania do innych Umów łączących Strony.
- Jakiekolwiek zmiany Zamówienia, odwołanie Zamówienia, zwrot Zamówienia nie mogą zostać dokonane bez pisemnej zgody Sprzedawcy.
- Od daty zawarcia umowy zgodnie z postanowieniem § 2 ust. 11 OWS, zmiana Zamówienia, bądź odwołanie zamówienia nie ma wpływu na obowiązek zapłaty przez Kupującego ceny ustalonej w zamówieniu w pełnej wysokości.
- Towar pełnowartościowy (wolny od wad) nie podlega zwrotowi. W stosunku do Kupujących B2C, z uwagi na zindywidualizowany charakter każdego Zamówienia, nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta [art. 38 pkt 3].
[Specyfikacja towaru]
§ 3
- Jakość towaru wynika wyłącznie z informacji lub dokumentacji przekazanej przez Sprzedawcę, chyba że w Potwierdzeniu Zamówienia lub Ofercie Sprzedawca zastrzeże inaczej. Wszelka zmiana Specyfikacji przez Kupującego wymaga akceptacji Sprzedawcy udzielonej w formie elektronicznej pod rygorem nieważności.
[Rodzaje i warunki dostaw]
§ 4
- Jeżeli nie zostanie inaczej uzgodnione przez Strony, obowiązują zasady dostawy EXW (aktualna wersja INCOTERMS).
- Dostawa towaru zakupionego przez Kupującego realizowana jest wyłącznie na podstawie jego zamówienia. Termin realizacji zamówienia jest każdorazowo ustalany przez Strony w umowie sprzedaży.
- Kupujący zobowiązany jest do odbioru zamówionych towarów w miejscu i terminie ustalonym w Umowie na dzień odbioru/dostawy. W przypadku uchybienia przez Kupującego powyższemu obowiązkowi, Sprzedawca uprawniony jest do obciążenia Kupującego kosztami składowania albo do odstąpienia od umowy w terminie 7 dni roboczych i sprzedaży towaru innemu klientowi. Kupujący zobowiązany jest dokonać zapłaty za składowanie objętych Umową towarów na podstawie otrzymanej faktury wg stawek za składowanie obowiązujących u Sprzedawcy [w kwocie ustalonej przez Sprzedawcę wg zasad wskazanych wyżej], zgodnie z terminem płatności wyszczególnionym na fakturze.
- W przypadku, gdy Strony umówią się do odbioru towaru przez Kupującego w określonych parUach, ostateczny termin odbioru całości towaru wskazany zostanie w formie elektronicznej.
- Kupujący ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody związane z opóźnionym rozładunkiem lub odbiorem towarów, przestojami lub unieruchomieniem środków transportu wykorzystywanych przez Sprzedawcę lub podmioty, którym Sprzedawca powierzył usługę transportu.
- W przypadku, gdy warunki Umowy obejmują dostawę towarów do miejsca przeznaczenia wskazanego w Zamówieniu lub Ofercie środkami transportu Sprzedawcy lub podmiotów, którym usługę transportową powierzył, na Kupującym spoczywa obowiązek zapewnienia ażeby w terminie ustalonym na dzień obioru we wskazanym w Umowie miejscu znajdowała się osoba upoważniona do odbioru towarów w imieniu Kupującego.
- Osoba odbierająca towar w imieniu i na rzecz Kupującego zobowiązana jest do potwierdzenia odbioru towarów na dokumentach dostawy, własnoręcznym podpisem z podaniem imienia i nazwiska, a także opatrzenia dokumentu pieczęcią firmową Kupującego.
- W przypadku, gdy pracownicy Sprzedawcy lub podmiotów, którym usługę transportową powierzył, pomagają Kupującemu przy rozładunku, względnie składowaniu materiałów, działają oni każdorazowo na ryzyko Kupującego, a nie jako pomoc Sprzedawcy, który nie ponosi odpowiedzialności za działania czy zaniechania tych osób.
- Towary określone w Umowie mogą być wydawane partiami (w częściach). W przypadku dostaw partiami Sprzedawca upoważniony będzie do wystawienia odrębnej faktury za każdą partię towaru.
- Jeżeli Sprzedawca nie dostarczy towaru Kupującemu w umówionym terminie na skutek przeszkody powstałej z przyczyn od niego niezależnych, w tym m. in. z powodu nieterminowej dostawy materiału do wykonania towaru przez dostawców Sprzedawcy, siły wyższej, nieprzewidywalnych zakłóceń w pracy Sprzedawcy, w szczególności braku czy niedoborów energii elektrycznej, opóźnień transportowych i celnych, blokad dróg, ograniczeń czasowych w ruchu drogowym transportu – termin dostawy ulega automatycznemu przedłużeniu o czas trwania przeszkody. W tym przypadku Kupującemu nie przysługuje prawo do złożenia reklamacji ani inne roszczenia wobec Sprzedawcy, w szczególności odszkodowawcze związane z opóźnieniem dostawy.
- Sprzedawca może uzależnić wykonanie nowego Zamówienia złożonego przez Kupującego, od wpłaty zaliczki na poczet nowego zamówienia Kupującego, nawet w przypadku gdy Zamówienie takie zostało wcześniej potwierdzone przez Sprzedawcę, zwłaszcza w sytuacji gdy Kupujący zalega z płatnościami lub reguluje je nieterminowo albo zapłata za towar wydaje się wątpliwa. Sprzedawca może również uzależnić wykonanie kolejnego Zamówienia, nawet potwierdzonego przez Kupującego od uregulowania przez Kupującego dla Sprzedawcy wszystkich pozostałych do uregulowania należności.
- W przypadku opóźnień w płatnościach Sprzedawca zastrzega sobie prawo do wstrzymania dalszych dostaw, jak również obciążenia Kupującego odsetkami ustawowymi za opóźnienie, do czasu uregulowania wszystkich należności wraz z odsetkami. Do tego czasu towar, mimo wydania go z magazynu Sprzedawcy, pozostaje własnością Sprzedawcy.
- Wniesienie reklamacji nie zwalnia Kupującego z obowiązku dokonania zapłaty za towar lub usługę w określonym terminie.
- Odstąpienie Kupującego od odbioru zamówionego towaru, po akceptacji zamówienia przez Sprzedawcę, nastąpić może jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody Sprzedawcy w tym zakresie. W przypadku wycofania Zamówienia w całości lub częściowo za zgodą Sprzedawcy, Kupujący może zostać zobowiązany do pokrycia kosztów poniesionych przez Sprzedawcę w związku z realizacją przedmiotowego Zamówienia.
- Jeżeli po dokonaniu transakcji ujawnią się fakty i okoliczności, które wskazywać będą na istotne pogorszenie się sytuacji majątkowej Kupującego, Sprzedawca ma prawo odstąpić od realizacji Zamówienia nawet już potwierdzonego przez Sprzedawcę lub wymagać zapłaty przed dostawą towaru nawet mimo wcześniejszych odmiennych ustaleń, jak również wymagać natychmiastowej zapłaty wszystkich innych, nawet niewymagalnych jeszcze należności z tytułu wcześniejszych dostaw zrealizowanych przez Sprzedawcę dla tego samego Kupującego.
- Sprzedający zastrzega sobie, bez konieczności uzyskania zgody Kupującego, prawo dokonania cesji niewymagalnych wierzytelności potwierdzonych fakturami z bieżącego obrotu wystawionymi dla Kupującego.
[Reklamacje i Rękojmia]
§ 5
- Kupujący ma obowiązek sprawdzenia stanu towarów niezwłocznie w dniu ich otrzymania, z dołożeniem należytej staranności. Wszelkie niedobory ilościowe i uszkodzenia towarów muszą być stwierdzone w formie protokołu reklamacyjnego sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności, niezwłocznie w dniu odbioru/dostawy towarów przez osobę odbierającą towar oraz podpisanego przez kierowcę lub inną osobę wydającą towar, pod rygorem utraty uprawnień z tytułu odpowiedzialności Sprzedawcy za odstępstwa ilościowe.
- W przypadku braków ilościowych protokół musi wskazywać rozbieżności pomiędzy faktycznie dostarczonym towarem a dokumentacją WZ i listem przewozowym.
- W przypadku dostawy towaru za pośrednictwem firmy przewozowej/kurierskiej, Kupujący jest obowiązany zbadać przesyłkę w momencie jej doręczenia oraz dokonać adnotacji na liście przewozowym o stwierdzonych brakach ilościowych lub uszkodzeniu przesyłki. Protokół szkody winien zostać podpisany przez kuriera dostarczającego przesyłkę.
- Reklamacje ilościowe oraz dotyczące uszkodzeń towarów winny zostać niezwłocznie zgłoszone pisemnie przez Kupującego lub osobę upoważnioną w rozumieniu niniejszych OWS na adres siedziby Sprzedawcy lub elektronicznie za pomocą poczty e-mail.
- Dokumenty WZ lub dokumenty przewozowe, podpisane przez Kupującego, osoby upoważnione przez Kupującego w rozumieniu niniejszych OWS lub osoby odbierające towar bez dodatkowej adnotacji, stanowią dla Sprzedawcy dowód przyjęcia danej parUi towaru bez zastrzeżeń ilościowych oraz uszkodzeń.
- W przypadku, gdy uzgodnione warunki realizacji Umowy obejmują odbiór towarów z magazynów Sprzedawcy środkami transportu Kupującego, Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za braki ilościowe oraz uszkodzenia towarów powstałe wskutek niewłaściwego załadunku, transportu, rozładunku lub składowania towarów przez Kupującego.
- Reklamacje ilościowe lub dotyczące uszkodzeń towarów Sprzedawca rozpatrywał będzie w terminie nieprzekraczającym 14 dni roboczych od daty doręczenia reklamacji w formie pisemnej lub elektronicznie za pomocą poczty elektronicznej.
- W przypadku uznania przez Sprzedawcę reklamacji ilościowej lub dotyczącej uszkodzeń towarów, Sprzedawca zgodnie ze swoim wyborem: wymieni towar, dostarczy brakującą ilość towaru, obniży cenę towaru lub odstąpi od Umowy lub jej części zwracając Kupującemu uiszczoną cenę za towar lub jego część. Uzupełnienie brakującej ilości lub wymiana uszkodzonych towarów nastąpi w terminie uzgodnionym przez Sprzedawcę oraz Kupującego.
- Warunkiem przyjęcia zwrotu towarów, które zostały zareklamowane przez Kupującego i uznane przez Sprzedawcę jest, aby były one nieprzetworzone oraz identyfikowalne, co do parametrów zawartych w atestach lub innych dokumentach.
- Wniesienie reklamacji nie zwalnia Kupującego z obowiązku zapłacenia całości ceny w ustalonym terminie.
- Zakupione towary nie podlegają zwrotowi z przyczyn innych aniżeli przyczyny, o których mowa w ust. powyżej.
- W przypadku złożenia reklamacji Kupujący ma obowiązek udostępnić Sprzedającemu wadliwy towar w celu jego zbadania, w tym przeprowadzenia badań przez rzeczoznawcę, na koszt Kupującego.
- Sprzedawcę, w żadnym przypadku nie obciążają koszty badań laboratoryjnych towarów, utylizacji towarów, wycofania z rynku lub inne.
- Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności za wady jakościowe towaru w przypadku, gdy wady towaru wynikające w wad materiału, z których wykonany został towar.
- Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi w stosunkach B2B jest wyłączona.
- Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi w szczególności w przypadku, gdy:
- towar nie był przechowywany przez Kupującego zgodnie z warunkami określonymi w specyfikacji Sprzedawcy dla danego towaru;
- towar został zamontowany niezgodnie z instrukcją montażu lub montaż nie został przeprowadzony przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje;
- Kupujący użył towar niezgodnie z przepisami prawa, Umową, przeznaczeniem towaru, czy właściwościami towaru;
- Kupujący odebrał towar inny niż wskazany w Zamówieniu lub Ofercie;
- Kupujący nie zbadał towaru przed jego użyciem;
- Kupujący przetworzył towar;
- wady towaru powstały w trakcie transportu, po wydaniu towaru przez Sprzedawcę;
- wady powstały w wyniku umyślnego oddziaływania na towar przez Kupującego.
- Kupujący ma obowiązek zbadać towar w terminie 7 dni od daty dostawy oraz zawiadomić Sprzedawcę o wadach, niezwłocznie po ich wykryciu, nie później niż w ciągu 24 godzin od wykrycia, pod rygorem utraty przez Kupującego wszelkich roszczeń z tytuły rękojmi za wady. Bez uchybień dla obowiązków przewidzianych w zdaniu poprzedzającym Kupujący winien zbadać towar i zawiadomić Sprzedawcę o wadach nie później niż przed użyciem towaru pod rygorem utraty uprawnień z tytułu rękojmi za wady. Terminy określone w niniejszym paragrafie uważa się za dochowane, jeśli przed ich upływem Kupujący prześle zawiadomienie o wadach, sporządzone w formie pisemnej pod rygorem nieważności oraz zawierające dokładny opis wad towaru wraz z zawiadomieniem elektronicznym za pomocą poczty e-mail. Skuteczne zawiadomienie o wadach nie zwalnia Kupującego z obowiązku zapłaty ceny za dostarczony mu towar.
- Towar, w stosunku do którego Kupujący zgłosił roszczenie z tytułu rękojmi, winien być dostępny w formie nieprzetworzonej do dyspozycji Sprzedawcy przez cały czas rozpatrywania zgłoszonych roszczeń Kupującego przez Sprzedawcę. W przypadku gdy towar, w stosunku do którego Kupujący zgłosił roszczenie z tytułu rękojmi został już przetworzony, a Kupujący przed przetworzeniem towaru nie dokonał jego zbadania zgodnie z obowiązkiem wskazanym w § 5 ust. 15 OWS, Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.
- Reklamacje co do jakości towaru, dotyczące wad wykrytych po dacie dostawy, ale które wynikały z przyczyny tkwiącej w towarach, rozpatrywane będą przez Sprzedawcę i w przypadku uwzględnienia będą zaspokajane, przy czym ewentualne odszkodowanie zostaje ograniczone do wysokości wartości towaru.
- W przypadku gdyby roszczenia odszkodowawcze Kupującego z tytułu wad ukrytych towaru, przekroczyły wartość towaru i ograniczenie określone w ust. 17 nie było w danym przypadku skuteczne, roszczenia odszkodowawcze będą realizowane wyłącznie w ramach polisy ubezpieczeniowej OC Sprzedającego i pod warunkiem uwzględnienia roszczenia przez ubezpieczyciela. Kupujący zobowiązany jest udostępnić ubezpieczycielowi wszelkie informacje niezbędne do rozpoznania reklamacji.
- Parametry ze specyfikacji lub certyfikatu analizy towaru określane jako „typowy” lub „charakterystyczny” nie mogą być podstawą do zgłoszenia i uznania reklamacji.
- W przypadku uznania przez Sprzedawcę wad towaru koszty transportu wadliwego towaru ponosi Sprzedawca.
- Odpowiedzialność Sprzedawcy za szkody powstałe w wyniku istnienia wad towaru, w przypadku zrealizowania uprawnień z tytułu rękojmi, zostaje wyłączona.
- Sprzedawca jest zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli Kupujący wiedział o wadzie najpóźniej w chwili zawarcia Umowy.
- Sprzedawca jest zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności i kosztów związanych z wycofaniem z rynku produktów i towarów produkowanych, przetwarzanych i oferowanych przez Kupującego.
- W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Sprzedawca ma prawo obciążyć Kupującego kosztami przewozu i przeładunku zareklamowanego towaru oraz kosztami jego kontrolnego badania.
[Odpowiedzialność]
§ 6
- Odpowiedzialność Sprzedawcy za szkodę spowodowaną niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązań wynikających z Umowy, niezależnie od podstawy prawnej roszczeń (roszczenia kontraktowe, deliktowe lub inne) ograniczona jest łącznie do wartości ceny za towar na podstawie zawartej Umowy. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność tylko za bezpośrednie następstwa swoich działań lub zaniechań oraz za rzeczywistą szkodę. Ograniczenia odpowiedzialności nie stosuje się, jeśli szkoda zostanie wyrządzona przez Sprzedawcę umyślnie.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody związane z wadliwością towaru, w zakresie kosztów zużycia innych niż towary produktów lub materiałów.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku użycia towaru niezgodnie z przepisami prawa, Umową, przeznaczeniem, czy właściwościami towaru, w szczególności wtedy, gdy Kupujący odebrał towar inny niż wskazany w Zamówieniu lub Ofercie i użył go w sposób, w jaki użyłby towaru wskazanego w Zamówieniu lub w Ofercie oraz w wyniku niezachowania zaleceń i instrukcji producenta lub Sprzedawcy.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody w postaci strat gospodarczych oraz utraconych korzyści.
- Sprzedawca nie jest odpowiedzialny za błędną lub niewłaściwą interpretację przez Kupującego informacji lub danych zawartych w materiałach informacyjnych Sprzedawcy lub producentów towarów objętych ofertą handlową Sprzedawcy.
[Warunki płatności i cena]
§ 7
- Kupujący zapłaci Sprzedawcy cenę, w kwocie i formie oznaczonej w Umowie, bez jakichkolwiek potrąceń, na podstawie wystawionej przez Sprzedawcę faktury VAT.
- Kupujący jest obowiązany zapłacić cenę w terminie wskazanym w Umowie lub, gdy termin zapłaty nie został w niej wskazany, w wystawionej przez Sprzedawcę fakturze VAT.
- W przypadku, gdy zapłata ceny obejmuje dokonanie płatności przelewem bankowym, za datę dokonania zapłaty przyjmuje się datę wpływu całości środków pieniężnych na rachunek bankowy Sprzedawcy.
- Ceny podawane przez Sprzedawcę są cenami netto i zostaną powiększone o podatek od towarów i usług wg stawek obowiązujących w dniu wystawienia faktury.
- Opóźnienie w zapłacie ceny za dostarczone towary upoważnia Sprzedawcę do naliczania odsetek ustawowych za każdy dzień opóźnienia oraz do natychmiastowego wstrzymania realizacji wszelkich dostaw towarów, do czasu uregulowania całej zaległej należności wraz z odsetkami ustawowymi od dnia wymagalności do dnia zapłaty.
- Nie wyłączając uprawnień, o których mowa w ustępach powyższych, opóźnienie w zapłacie ceny za dostarczone towary powyżej 7 dni od ustalonego terminu płatności, upoważnia Sprzedawcę do odstąpienia od Umowy sprzedaży bez wyznaczania Kupującemu terminu dodatkowego.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku opóźnienia, wstrzymania albo odmowy realizacji Umowy, z powodów, o których mowa w ustępach poprzedzających.
[Zastrzeżenie prawa własności]
§ 8
- Sprzedawca zastrzega sobie własność towaru do czasu zapłaty przez Kupującego całej należnej ceny za towary dostarczane w wykonaniu Umowy. Dalsza odsprzedaż, zużycie, obróbka, połączenie, zmniejszenie (wartości/ilości/jakości) dostarczanych towarów może mieć miejsce jedynie wtedy, gdy Kupujący wypełni swoje zobowiązania w zakresie zapłaty całości należnej ceny za towary dostarczane w wykonaniu Umowy. Kupujący nie jest uprawniony do zastawiania lub przedstawiania jako zabezpieczenie towarów dostarczanych w wykonaniu Umowy, za które nie zapłacił Sprzedawcy całej należnej ceny.
- Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia odebranych/dostarczonych towarów, od chwili wydania ich Kupującemu, ciąży na Kupującym.
- W każdym przypadku opóźnienia w zapłacie należnej ceny za towary dostarczane w wykonaniu Umowy, Sprzedawca ma prawo żądać zwrotu dostarczonych towarów, za które nie otrzymał zapłaty ceny. W takim przypadku Kupujący zobowiązany jest na własny koszt i ryzyko zwrócić wszelkie towary, za które nie dokonał w terminie zapłaty ceny, w terminie wskazanym w wezwaniu Sprzedawcy sporządzonym w formie pisemnej lub elektronicznej za pomocą poczty e-mail. W powyższym zakresie zwrot towarów obejmuje załadunek, transport i rozładunek w miejscu i terminie wskazanym przez Sprzedawcę. W razie niemożności zwrotu towaru odebranego/dostarczonego, Kupujący jest zobowiązany do zwrotu towarów o tych samych parametrach, w szczególności jakościowych, po uprzedniej akceptacji przez Sprzedawcę
[Siła wyższa]
§ 9
- Zaistnienie siły wyższej upoważnia Sprzedawcę do całkowitego wstrzymania dostaw lub ich przesunięcia, w zakresie i na okres jej trwania. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe po stronie Kupującego w wyniku opóźnienia lub wstrzymania dostaw z powodu siły wyższej. Powyższe znajduje zastosowanie również w przypadku opóźnienia spowodowanego siłą wyższą u dostawców Sprzedawcy.
- Przez pojęcie siły wyższej Strony rozumieć będą zdarzenia, które są niezależne od woli Stron, którego nie można było przewidzieć i im zapobiec i które są zewnętrzne w stosunku do Stron, w szczególności takich jak: pożar, powódź lub inne klęski żywiołowe, brak dostaw ze strony dostawców, brak towaru u dostawcy wg wcześniej zakontraktowanych warunków, brak energii, strajki, lockdown, epidemia, zakłócenia komunikacyjne, ingerencja organów państwa.
- Jeżeli okoliczności siły wyższej będą trwały dłużej niż 7 dni, Strony podejmą decyzję co do możliwości kontynuacji wykonania Umowy. W przypadku podjęcia decyzji w przedmiocie rozwiązania Umowy, rozwiązanie Umowy nastąpi bez ponoszenia jakichkolwiek skutków finansowych, z zastrzeżeniem zapłaty przez Kupującego należności za dostarczone i odebrane towary oraz innych należności wynikających ze zrealizowanych Umów.
[Ochrona danych]
§ 10
- Akceptując zapisy niniejszego OWS, Kupujący wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych przez Sprzedającego i podmioty działające na zlecenie Sprzedającego, w związku z realizacją umów sprzedaży towarów i usług.
- O ile nie wymagają tego obowiązujące przepisy prawa ani regulamin odpowiedniej giełdy papierów wartościowych ani inne regulacje obowiązujące Strony lub ich bezpośrednie lub pośrednie spółki macierzyste w danym czasie oraz o ile Umowa nie stanowi inaczej, żadna ze Stron nie będzie ujawniała ani przekazywała innej osobie ani używała lub wykorzystywała w jakimkolwiek celu tajemnic przedsiębiorstwa, treści lub informacji poufnych, informacji finansowych lub handlowych dotyczących warunków umowy oraz drugiej Strony, do których może uzyskać dostęp przystępując do Umowy i dołoży wszelkich uzasadnionych starań, aby zapobiec takiemu zachowaniu ze strony innych osób i podmiotów z nią stowarzyszonych.
- Powyższe ograniczenie będzie miało zastosowanie również po wygaśnięciu lub wcześniejszym rozwiązaniu Umowy i nie będzie ograniczone w czasie. Nie będzie miało jednak zastosowania do informacji lub treści, które zostały podane do publicznej wiadomości w inny sposób niż z winy Strony związanej ograniczeniem w zakresie ich ujawniania.
[Klauzula RODO]
§ 11
- Każda Strona (dalej jako „Strona Informująca”) zobowiązana jest przekazać swym przedstawicielom, a także pozostałym osobom fizycznym zatrudnionym lub zaangażowanym do współpracy przez Stronę Informującą na innej podstawie (dalej, łącznie, jako „Przedstawiciele”) informacje, o których mowa w ust. 2 poniżej (dalej jako „Informacje o Przetwarzaniu Danych”), jeżeli dane osobowe Przedstawicieli (dalej jako „Dane”) są lub będą przetwarzane przez drugą Stronę działającą w charakterze administratora danych (dalej jako „Strona Administrująca”) w związku zawarciem, wykonaniem, zakończeniem, cesją, a także innymi działaniami związanymi lub dotyczącymi niniejszej Umowy.
- Strona Informująca przekaże swoim Przedstawicielom następujące informacje dotyczące przetwarzania Danych przez Stronę Administrującą (wraz z podaniem pełnej nazwy Strony Administrującej oraz jej danych adresowych):
- Administratorem Danych, obejmujących imię, nazwisko, stanowisko służbowe, służbowy adres e-mail, służbowy adres do korespondencji Przedstawiciela, przetwarzanych w celach, o których mowa w pkt. b. poniżej, jest Strona Administrująca, która otrzymała Dane od Strony Informującej.
- Dane będą przetwarzane przez Stronę Administrującą w celach wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Stronę Administrującą, tj. w celach związanych z zawarciem, wykonaniem, zakończeniem, cesją, dochodzeniem roszczeń, a także z innymi działaniami związanymi lub dotyczącymi niniejszej Umowy. Przetwarzanie Danych jest niezbędne do realizacji ww. celów. Dane nie będą wykorzystywane przez Stronę Administrującą w celu zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
- Strona Administrująca będzie przetwarzała Dane co najmniej przez okres obowiązywania Umowy (chyba że przed zakończeniem jej obowiązywania przestanie być jej stroną) oraz przez okres wymagany przez obowiązujące przepisy prawa, w tym przepisy prawa podatkowego nakazujące przechowywanie Umowy w celach związanych z rozliczeniem należności publicznoprawnych, ewentualnie przez okres przedawnienia roszczeń Strony Administrującej wynikających z lub dotyczących Umowy (w zależności od tego, który z tych okresów będzie dłuższy).
- Przedstawiciel ma prawo żądania:
- dostępu do Danych i uzyskania ich kopii;
- stworzenia kopii Danych, które dostarczył Stronie Administrującej i przekazania jej Przedstawicielowi lub innemu pomiotowi w powszechnie używanym, możliwym do odczytu komputerowego formacie;
- sprostowania Danych, gdy są nieaktualnie, niekompletne lub nieprawidłowe;
- usunięcia Danych w sytuacjach określonych w art. 17 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (UE) 2016/679 („RODO”);
- ograniczenia przetwarzania w sytuacjach określonych w art. 18 RODO;
- wniesienia sprzeciwu, z przyczyn związanych ze swoją szczególną sytuacją, wobec przetwarzania Danych na podstawie prawnie uzasadnionych interesów Strony Administrującej;
- wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego.
- W przypadku pytań lub chęci skorzystania z przysługujących mu praw Przedstawiciel może skontaktować się z właściwą Stroną Administrującą wysyłając wiadomość na adresy ul. Domagały 1, 30-841 Kraków w przypadku kontaktu ze Sprzedawcą lub na adres wynikający z Umowy lub Zamówienia w przypadku kontaktu z Kupującym, ewentualnie drogą pisemną na właściwe adresy Stron wynikające z właściwych rejestrów lub ewidencji.
- Dane mogą być przekazywane właściwym organom administracji publicznej, bankom, kancelariom prawnym i innym doradcom Stron, operatorom pocztowym (publicznym i prywatnym), a także podmiotom, które przetwarzają dane osobowe na zlecenie Stron. Dane mogą być także udostępniane podmiotom, na które, na mocy umowy lub z mocy prawa, przeniesione zostały jakiekolwiek prawa lub obowiązki wynikające z Umowy;
- Dane mogą być przekazywane przez Stronę Administrującą do państw trzecich, które nie zostały uznane przez Komisję Europejską za zapewniające odpowiedni stopień ochrony danych osobowych, jednak wyłącznie na jednej z podstaw prawnych i z wykorzystaniem zabezpieczeń przewidzianych przez art. 46 RODO (informacja na temat zastosowanych zabezpieczeń będzie dostępna na każde żądanie Przedstawicieli).
- Informacje o Przetwarzaniu Danych zostaną przekazane Przedstawicielom w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez Przedstawicieli. Każda Strona może żądać przedstawienia przez drugą Stronę dowodu przekazania Przedstawicielom (drugiej Strony) stosownych Informacje o Przetwarzaniu Danych.
- Realizacja obowiązków Stron określonych w ust. 1 oraz ust. 2 powyżej nie zwalnia żadnej ze Stron będącej administratorem Danych z jakichkolwiek obowiązków, które nakładają na nią obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności z obowiązku zapewnienia stosownej podstawy prawnej przetwarzania Danych przez taką Stronę (w tym także w zakresie udostępnienia Danych drugiej Stronie) lub z obowiązków informacyjnych.
[Prawa autorskie]
§ 12
Bez uprzedniej zgody Sprzedawcy udzielonej pod rygorem nieważności na piśmie, Kupujący nie jest uprawniony do publikowania, udostępniania i wykorzystywania w jakiejkolwiek formie, na jakiejkolwiek polach eksploatacji materiałów dotyczących Towarów Sprzedawcy, tj. fotografii, rysunków technicznych, opisów technicznych i projektów aranżacji Towarów, będących przedmiotem praw autorskich Sprzedawcy.
[Postanowienia końcowe]
§ 13
- Bez uprzedniej zgody Sprzedawcy, udzielonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, Kupujący nie jest uprawniony do przenoszenia, w całości lub w części, praw lub obowiązków wynikających z Umowy sprzedaży na osoby trzecie.
- Treść Umowy stanowi tajemnicę handlową.
- Jeżeli którekolwiek z postanowień OWS jest lub będzie nieważne lub bezskuteczne, nie narusza to mocy obowiązującej pozostałych postanowień OWS. W takim przypadku w miejsce nieważnego lub bezskutecznego postanowienia OWS do praw i obowiązków Stron umowy sprzedaży zastosowanie mają, wprost lub odpowiednio, powszechnie obowiązujące stosowne przepisy prawa.
- Prawem właściwym dla Umów sprzedaży jest prawo Rzeczypospolitej Polskiej.
- W sprawach nieuregulowanych postanowieniami OWS do praw i obowiązków Stron Umowy zastosowanie mają odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
- Strony oświadczają, iż będą dążyć do polubownego załatwienia wszelkich sporów wynikłych w związku z wykonywaniem umów objętych niniejszymi Ogólnymi Warunkami Sprzedaży. W przypadku niemożności polubownego załatwienia sprawy, wszelkie spory wynikłe pośrednio lub bezpośrednio z niniejszych uregulowań rozstrzygane będą przez sądy powszechne właściwe miejscowo dla siedziby Sprzedawcy.
- W razie sporu w związku z Umową Strony poddają spór pod rozstrzygnięcie Sądu powszechnego właściwego dla siedziby Sprzedawcy.
- Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży wchodzą w życie z dniem 20.01.2025 roku i mają zastosowanie do wszystkich umów sprzedaży i dostawy zawartych po dniu 20.01.2025 roku.
Pobierz
ENIX Ogolne warunki sprzedazy
167,13 KB